Jest Pani bardzo surowa dla siebie, usłyszałam kilkakrotnie w trakcie swojej pracy nad sobą.

Dało mi to do myslenia…. A jak jest z Tobą?

Zrób eksperyment:

  • Pomyśl o osobie, na której ci zależy. Niech to będzie ktoś, kto wywołuje twoje ciepłe uczucia – najlepszy przyjaciel, dziecko, partner.
  • Wyobraź sobie, że ta osoba doświadcza trudnej sytuacji, popełniła błąd. Jest jej źle i przykro.
  • W jaki sposób ją traktujesz? Jakich słów używasz? Jakiego tonu głosu? Jakich gestów? Zapisz to na kartce.
  • Teraz zastanów się, jak traktujesz samą/samego siebie w trudnych momentach. Jakich słów używasz? Jakiego tonu? Jakich gestów? Zapisz to.
  • Czy dostrzegasz różnicę między tym jak traktujesz siebie i innych?
  • Następnym razem, kiedy znajdziesz się w trudnej sytuacji, spróbuj potraktować samego/samą siebie tak jak traktujesz najlepszego przyjaciela lub przyjaciółkę .

Życzliwy i serdeczny stosunek do samej/samego siebie w obliczu trudności i porażek to samowspółczucie (ang. self-compassion). Dr .Kristin Neff, badająca samowspółczucie, wyróżnia trzy aspekty tego pojęcia:

  • Życzliwość dla samej/samego siebie: ciepło i serdeczny stosunek do samego siebie, zamiast bezwzględnej krytyki
  • Wspólnota losu: poczucie więzi z innymi ludźmi, zamiast izolacji i samotności w obliczu cierpienia
  • Uważność: pełen akceptacji kontakt z własnym doświadczeniem, zamiast unikania go lub pogrążania się w cierpieniu

Od kiedy praktykuję samowspółczucie naprawdę łatwiej mi się żyje!

Co mówią badania?

  • Istnieje pozytywna korelacja między współczuciem wobec siebie a licznymi pozytywnymi wymiarami psychologicznymi: zadowoleniem z życia, poczuciem więzi społecznej, własną inicjatywą, optymizmem, pewnością siebie, satysfakcją, szczęściem.
  • Wyższy poziom współczucia wobec siebie jest skorelowany z niższym poziomem lęku i depresji.
  • Samowspółczucie redukuje perfekcjonizm, poczucie winy, negatywny obraz swojego ciała.
  • Postawa samowspółczucia jest silnie związana z motywacją. Wzmaga chęć uczenia się i rozwoju.
  • Wyższe samowspółczucie zachęca do prowadzenia zdrowego trybu życia.
  • Samowspółczucie wzmaga odpowiedzialność, sumienność.
  • Ludzie praktykując współczucie wobec siebie lepiej przechodzą przez trudne sytuacje w życiu, takie jak rozstania, rozwody, utratę pracy, czy śmierć bliskiej osoby.
  • Dzięki samowspółczuciu jesteśmy bardziej troskliwi wobec innych. Bardziej wspierający w relacjach, mniej kontrolujący i mniej agresywni werbalnie. Łatwiej nam wybaczać, przepraszać i przyjmować cudzą perspektywę.

Jeśli masz poczucie, że ciężko Ci być życzliwą/życzliwym dla siebie, umów się ze mną na wstępną, bezpłatną konsultację. Pomogę Ci zrozumieć czemu tak się dzieje.

kontakt@joannatomala.pl
+48 502 447 955.