Pewność siebie to stan umysłu, który wynika z poczucia własnej wartości, wyjątkowości, akceptacji i wiary w moc sprawczą.

Na skutek „obróbki skrawaniem”, czyli wychowania w domu i szkole, często zostajemy poddani krytyce i porównywani z innymi. Pewność siebie spada.

Sprawdzone sposoby, z których sama korzystam, żeby wzmocnić  pewność siebie:

  • Nie porównuj się z innymi. każdy/ a z nas ma wartościowe talenty. Rozwijam swoje mocne strony, mam ich świadomość i z nich korzystam i czerpię. Każde z nas ma mocne i słabe strony. Ważne żeby mocne poznać, wykorzystywać i roziwjać, a słabe zaakceptować.
  • Zaakceptuj i wyciągnij wnioski z popełnionych błędów, są częścią życia każdego z nas. Słowo porażka zastąpiłam doświadczeniem, cenną lekcją, która mnie rozwija i uczy nowych rzeczy. Bez moich błędów nie byłabym tu gdzie jestem i kim jestem teraz. Jestem za nie wdzięczna. Nie bój się doświadczać!
  • Rób rzeczy zgodne z Twoim systemem wartości,  marzeniami i talentami, upodobaniami. Odpowiedz sobie na pytanie: Co jest dla mnie ważne?  Co lubię? Czego chcę? Gdy żyjesz w zgodzie ze sobą, twoja pewność rośnie.
  • Stawiaj granice, szanuj siebie i szanuj innych ludzi. Jasno komunikuj swoje potrzeby i pragnienia, nawet jeśli możesz spotkać się z krytyką i odrzuceniem.
  • Unikaj perfekcjonizmu!  Lepiej zrobić coś wystarczająco dobrze, niż nieustająco siebie poprawiać z obawy przed oceną innych. Perfekcjonizm, dążenie do ideału, to lęk przed oceną i odrzuceniem ze strony otoczenia. To strata naszego cennego czasu i energii.
  • Otaczaj się ludźmi, którzy lubią życie, lubią siebie i lubią nas. Ludźmi, którzy nam imponują i nas inspirują. Tacy ludzie nie podcinają nam skrzydeł, tylko wspierają.
  • Pamiętaj o swoich sukcesach. O sytuacjach, w których sobie poradziliśmy z wyzwaniami. Warto prowadzić dziennik własnych sukcesów. Wracać i pamiętać o nich w trudnych sytuacjach.
  • Nieustająco się rozwijaj i ucz nowych rzeczy. Stawiaj i realizuj wyzwania. Podchodź do świata z ciekawością i otwartością. Nowe umiejętności dają nam poczucie bezpieczeństwa w świecie stałych zmian.
  • Dbaj o rozwój fizyczny i zdrowie. Dbanie o swoje ciało korzystnie wpływa nie tylko na urodę, ale też zdrowie i pogodę ducha.
  • Traktuj siebie jak swoją najlepszą / najlepszego przyjaciela / przyjaciółkę. Z życzliwością i współczuciem. Kochaj siebie i przyjmuj ze swoimi wadami i zaletami. Praktykuj życzliwość i wrażliwość na cierpienie własne i innych. Zamiast się obiwiniać i krytykować zaangażuj się w porpawę sytuacji. Badania pokazuję, że wyższy poziom współczucia wobec siebie jest skorelowany z niższym poziomem lęku i depresji.
  • Weź odpowiedzialność za swoje życie, wyjdź, z roli ofiary. Zamiast mówić udało mi się, powiedz odniosłam/ odniosłem sukces. Zamiast mówić trafiło mi się, powiedz zrobiłam / zrobiłem to. Ty jesteś autorem / autorką swojego życia.
  • Zaakceptuj fakt, że nie będziesz się podobać wszystkim, bo ludzie mają różne upodobania, preferencje i gust. I to nie ma nic wspólne z nami, niezależnie od tego jak bardzo jesteśmy wartościowi.

Pamiętaj, że nie jesteś sama/sam. Jeśli potrzebujesz: wsparcia i pracy nad:

  • ograniczającymi Ciebie przekonaniami,
  • poprawą komunikacji z otoczeniem, 
  • określeniem Twoich mocnych i słabych stron, Twoich zasobów
  • wejściem na nową drogę mimo lęku przed zmianą.

Zapraszam na bezpłatną 30 min konsultację, podczas której ustalimy jak mogę skutecznie wesprzeć Ciebie. W celu umówienia spotkania napisz pod adres kontakt@joannatomala.pl lub zadzwoń pod +48 502 447 955.