VUCA to akronim, który został wymyślony przez amerykańską armię, by opisywać specyfikę rzeczywistości podczas wojny. VUCA to świat zmienności, niepewności, złożoności i niejednoznaczności. Od kilku lat to określenie funkcjonuje również w biznesie i w obszarze rozwoju osobistego.

Świat VUCA, to taki świat, w którym musimy nauczyć się radzić sobie z tym, że nie wszystko rozumiemy i nie wszystko jesteśmy w stanie przewidzieć.

Volatility = zmienność

Mówi się, że zmiany są jedną z trzech pewnych rzeczy w życiu (oprócz podatków i śmierci). Epidemia korona wirusa pokazała jasno, że to zakładamy czy planujemy w dniu dzisiejszym, może być całkowicie błędne lub nieadekwatne za tydzień lub za 3 miesiące.

Uncertainty = niepewność

Brak przewidywalności określonych zdarzeń, wysokie szanse na codzienne zaskoczenie oraz niskie poczucie świadomości i zrozumienia wstępujących problemów i wydarzeń. Nie wiemy co się wydarzy, kiedy i przede wszystkim dlaczego.

Complexity = złożoność

Chaos i zamieszanie, które nas otaczają, a także nadmiar dostępnych informacji. Jak odnaleźć się w powodzi danych i jak wychwycić to co naprawdę dla nas istotne.

Ambiguity = niejednoznaczność

Nic nie jest tym co mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

Dzisiaj szczególnie doświadczamy świata VUCA na swojej skórze jego złożoności, nieprzewidywalności i niepewności. Rzeczywistość VUCA wymaga od nas ciągłej nauki. pobudzania kreatywności i zwinności. Rozwój i otwartość ułatwia radzenie sobie z szybkimi zmianami i pomaga w znajdowaniu innowacyjnych rozwiązań.

 „The bigger the drama,
the bigger the opportunity
Alan Seale

Według ostatniego badania Deloitte obecny czas jest czasem weryfikacji wartości i misji jakie mają i deklarują firmy.  Lojalność klientów i reputację straciły przede wszystkim te marki, które postawiły wyłacznie na zyski, nie dbając jednocześnie o bezpieczeństwo pracowników i dobro świata.  Biznes oparty na wartościach i misji (na przykład ochrona środowiska –  rozwiązania ekologiczne) ma  przyszłość, Klienci premium płacą za te usługi i produkty, które są powiązane z wyższymi wartościami służącymi dobru ludzi i świata. Dotyczy to zarówno dużych korporacji, jak i małych i średnich przedsiębiorców,

Jaki jest powód istnienia twojej firmy?   Czy twoje działania są zgodne z watościami jakie deklarujesz?

Zarządzanie w świecie VUCA ważne zasady:

  1. Zadbaj o siebie o Twój dobrostan psychiczny i fizyczny! Ty jesteś swoim największym zasobem.
  2. Dbaj o zespół, o ludzi. Słuchaj ich emocji, lęków i pomóż w odnalezieniu się w trudnej sytuacji. Bądź dostępny dla swoich pracowników, nie unikaj rozmów.
  3. Pamiętaj, że kryzysy są zaproszeniem do wprowadzenia innowacji i pozytywnych zmian, kryzys niesie ze sobą potencjał rozwojowy.
  4. Zamiast pytania dlaczego to się dzieje, pytaj dlaczego nie?
  5. Pamiętaj o swojej wizji i ważnych wartościach. Jeśli zapomnisz o własnej wizji, prędzej czy później poczujesz się nieszczęśliwy/nieszczęśliwa i zagubiony/zagubiona w bezmiarze nieskończonych możliwości, które oferuje życie.
  6. Upraszczaj struktury, korzystaj z potencjału kreatywnego Twojego zespołu, ich pomysłów i wiedzy.
  7. Korzystaj z nowych technologii, dostępu do informacji z dowolnego miejsca w dowolnym czasie, automatyzuj pracę, korzystaj z rozwiązań i kanałów cyfrowych.
  8. Umożliwiaj pracę zdalną, twórz wirtualne zespoły.
  9. Wprowadzaj innowację w produkcie lub usłudze w zależności od sytuacji i potrzeb rynku.Upraszczaj dostęp do swoich produktów i usług.
  10. Angażuj klienta w dialog i współtworzenie twojego produktu i usługi.
  11. Inwestuj w szkolenia, coaching i mentoring dla siebie i swoich pracowników, zapewniaj wsparcie w czasie kryzysu i zmian które niesie.

Pamiętaj, że nie jesteś sama/sam.

Jeśli wdrażasz restrukturyzację i potrzebujesz wsparcia w przeprowadzeniu ludzi przez trudny okres zmian związanych z kryzysem w Twojej organizacji.

Chcesz  określić kierunek, w którym podąża twoja firma, wartości, którym jest wierna. Zakres najważniejszych aspektów funkcjonowania twojej firmy: usług, produktów, klientów i tego co chcesz i w jaki sposób chcesz oferować.

Zapraszam na bezpłatną 30 min konsultację, podczas której ustalimy jak mogę skutecznie wesprzeć Ciebie i Twój zespół!

W celu umówienia spotkania napisz pod adres kontakt@joannatomala.pl lub zadzwoń pod +48 459 004 795

Pomagam liderom i ich zespołom wdrażać zmiany w organizacji, Transformacja firmy zależy od zaangażowania pracowników.

O MNIE:

Jestem autorką i propagatorką idei Zarządzanie przez Empatię. Wieloletnią Liderką, Coachem & Mentorką. Posiadam bogate doświadczenie z poziomu członkini zarządu w nowoczesnym. międzynarodowym biznesie dostarczającym najlepsze zintegrowane usługi w obszarach digital, technology, Cloud computing, Big Data, Internetu rzeczy i sztucznej inteligencji dla największych światowych marek.

Specjalizuje się w doradztwie biznesowym, coachingu i mentoringu dla wyższej kadry zarządzającej.

Pracuję jako coach zespołowy, w szczególności w obszarze oczyszczania warstwy interpersonalnej w zespołach.

Jestem też Mentorką w Fundacji Liderek Biznesu.