Analfabetami XXI wieku nie będą ci, którzy nie potrafią czytać i pisać, tylko ci, co nie potrafią się uczyć, oduczać i uczyć ponownie – pisał amerykański futurysta i biznesman Alvin Toffler.
To zdanie bardzo oddaje ducha czasów, w których żyjemy. Otwartość na zmiany, nieustanne uczenie się nowych rzeczy, zwinność w biznesie, oraz inteligencja emocjonalna i umiejętność radzenia sobie ze stresem, to najlepsze ludzkie kompetencje w dzisiejszym świecie! Świecie, który jest nieprzewidywalny i zmienny.
5% zawodów zostanie w pełni zautomatyzowanych przy użyciu obecnej sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML) według raportu McKinsey. Pozostałe zawody zostaną częściowo zautomatyzowane, będą wymagały aktualizacji i modyfikacji. Powstanie dużo nowych zawodów związnych z rozwojem nowych technologii.
Rapoty Światowego Forum Ekonomicznego, McKinsey i innych organizacji mówią o tym, że mniej więcej w okolicach 2025 będzie duża zmiana na rynku pracy. 80 – 90 milionów miejsc pracy zniknie. 96% z nas pracujących i wykonujących różne zawody na całym świecie będzie musiało zaktualizować swoje kompetencje i dobudować nowe – conajmniej jedną. Już dziś warto o tym wiedzieć i się do tego przygotować. .
Przyszłość to współpraca ludzi i inteligentnych maszyn, znajomość nowych technologii i środowiska cyfrowego. Lista zawodów przyszłości rośnie i jest otwarta. To zawody związane z cyberbezpieczeństwem, data science, odnawialnymi energiami, ochroną środowiska, zarządzaniem odpadami, zrównoważonym budownictwem. Specjaliści od sztucznej inteligencji, automatyzacji, robotyki, programiści, projektanci user experience są również bardzo pożądani na rynku.
Zawody, które się pojawią w niedalekiej przyszłości, czyli w okolicach 2025 roku to między innymi (źródło Digital University): ⨁ pilot kosmiczny – jeden z najlepiej ocenianych i opłacanych zawodów przyszłości (znajomość astrofizyki, astronomi) ⨁ dedektywi danych – doskonałe zrozumienie problemów związanych z danymi, rozwiązywanie problemów śledczych ⨁ osoby ożywiające wymarłe gatunki – od 200 do 2000 gatunków zwierząt ginie rocznie ⨁ osoby do towarzystwa dla osób staryszch ⨁ architekci i inżynierowie druku 3D ⨁ doradca do spraw rehabilitacji w obszarze cyfryzacji (uzależnienie od nowych technologii cyfrowych i social media), ograniczenie cyfrowej nadkonsumpcji ⨁ infuencerzy i ich doradcy ⨁ specjaliści od technologi ubieralnych ⨁ genetycy ⨁ analityk kwantowego uczenia maszynowego ⨁ twóraca rzeczywistości wirtualnej, technologi rozszerzonej rzeczywistości ⨁ zawody związane z nanotechnologią, nanorobotami ⨁ tworzenie i programowanie robotów.
Ludzie odgrywają i będą odgrywali kluczową rolę, bezcenne są i będą: empatia, współpraca, komunikacja, kreatywne rozwiązywanie problemów, negocjacje i rozwiązywanie konfliktów.
Nawet najbardziej sprawne i szybkie maszyny nie wykażą się ludzką troską i empatią.
Rynek pracy zaczyna charakteryzować się zapotrzebowaniem na konkretne umiejętności i wciąż poszerzaną, aktualizowaną wiedzę z różnych dyscyplin. Kończy się era wyuczonego zawodu, a zaczyna czas nabywania i rozwijania nowych kompetencji, zdolność do logicznego i krytycznego myślenia i dedukcji.
Jakie to są kompetencje?
- odpowiadające na przyszłe potrzeby społeczne, wśród których dominują: ekologia, medycyna, rozrywka, starzenie się społeczeństwa, zaburzenia psychologiczne, choroby psychiczne
- trudne do zautomatyzowania
- wymagające ciągłego doszkalania się
- umiejętności miękkie (cechy oraz umiejętności społeczne, które warunkują to, jak się zachowujesz, integrujesz z innymi ludźmi czy też organizujesz swoją pracę)
Raport „Umiejętności 2030”, który powstał w wyniku badań prowadzonych przez firmę Pearson, ośrodek badawczy Oxford Martin School i fundację Nesta zawiera całe listy pożądanych umiejętności i kompetencji. Przykładowe poniżej.
Pożądane umiejętności:
- ocena i podejmowanie decyzji,
- aktywna nauka
- strategiczne podejście do nauki
- kompleksowe rozwiązywanie problemów
- umiejętność krytycznego myślenia
- instruowanie, uczenie innych
- zarządzanie ludźmi
- koordynacja
- aktywne słuchanie
- percepcja społeczna
- analiza operacji
- zarządzanie czasem
- pisanie, redagowanie
- techniki perswazji
- korzystanie z umiejętności matematyczno-logicznych
- negocjowanie
- programowanie
- zarządzanie zasobami finansowymi
- szybkie reagowanie
- kontrola jakości
- monitorowanie operacji
Pożądane zdolności:
- kreatywność
- oryginalność
- dedukcja
- rozwiązywanie problemów
- dostrzeganie, rozumienie innych osób
- klarowne, precyzyjne komunikowanie się
- szybkie zapamiętywanie
- elastyczność
- szybkie reagowanie
- podzielność uwagi
- łatwość pisania
- zdolności matematyczne
- wizualizowanie
- selektywna uwaga
- przewidywanie
- utrzymywanie uwagi odbiorców
Pożądana wiedza i perspektywiczne sektory branżowe:
- edukacja i szkolenie
- psychologia
- socjologia i antropologia
- zarządzanie zasobami ludzkimi
- komunikacja i media
- historia i archeologia
- biologia
- sztuki piękne
- filozofia i teologia
- terapia i poradnictwo
- informatyka i elektronik
- matematyka
- medycyna i stomatologia
- chemia
- projektowanie
- sprzedaż i marketing
- fizyka
- inżynieria i technologia
- telekomunikacja
- produkcja żywności
- bezpieczeństwo publiczne i ochrona
- budownictwo i projektowanie
- mechanika
A oto kilka przykaładów wzajemnej współpracy ludzi i sztucznej inteligencji:
-
- Sztuczna inteligencja pomaga lekarzom w postawieniu diagnozy analizując milion artykułów naukowych na temat danej choroby i jej leczenia. Rozwija się telemedycyna, lekarz będzie mógł zbadać pacjęnata zdalnie dzięki wykorzystaniu najnowocze- śniejszej technologii multimedialnej, wideokomunikacji oraz Internetu,
- Rozwój telemedycyny umożliwia zespołom specjalistów przełamanie barier geograficznych, postawienie szybkiej diagnozy i zapewnienie opieki medycznej poprzez podróż informacji – zamiast podróży pacjentów lub lekarzy.
- Firma BMW twierdzi, że zespoły złożone z ludzi i robotów są o 85% bardziej wydajne niż tradycyjne linie produkcyjne.
Strach, że zastąpią nas maszyny jest nieuzasadniony. Będziemy ściśle współpracować z nowymi technologiami. To oznacza dla pracowników i liderów nie tylko zmianę pracy i rozwój nowych kompetencji (nawet kilka razy w życiu), ale też zmianę sposobu myślenia, zmianę kulturową. Wyzwanie dla liderów to przygotowanie siebie i pracowników na nadchodzące zmiany. Zidentyfikowanie nowych zadań i ustalenie, jakie umiejętności są potrzebne do ich wykonania. Budowanie zaufania i zaangażowania pracowników.
Jeśli wdrażasz restrukturyzację i potrzebujesz wsparcia w przeprowadzeniu ludzi przez trudny okres zmian związanych z cyfryzacją i automatyzacją Twojego biznesu zapraszam na bezpłatną 30 min konsultację, podczas której ustalimy jak mogę skutecznie wesprzeć Ciebie i Twój zespół!
W celu umówienia spotkania napisz pod adres kontakt@joannatomala.pl lub zadzwoń pod numer
+48 459 004 795
Pomagam liderom i ich zespołom wdrażać zmiany w organizacji,
Pomagam ludziom budować ciekawość i otwartość na to co nowe i nieznane.
O MNIE:
Jestem wieloletnią Liderką, Coachem & Mentorką. Posiadam bogate doświadczenie z poziomu członkini zarządu w nowoczesnym, międzynarodowym biznesie dostarczającym najlepsze zintegrowane usługi w obszarach digital, cloud computing, Big Data, Internetu rzeczy i sztucznej inteligencji dla największych światowych marek.
Specjalizuje się w zarządzaniu zmianą.