Analfabetami XXI wieku nie będą ci, którzy nie potrafią czytać i pisać, tylko ci, co nie potrafią się uczyć, oduczać i uczyć ponownie – pisał amerykański futurysta i biznesman Alvin Toffler.

To zdanie bardzo ze mną rezonuje, bo oddaje ducha czasów, w których żyjemy. Otwartość na zmiany, nieustanne uczenie się nowych rzeczy, zwinność w biznesie, oraz inteligencja emocjonalna, to najlepsze ludzkie kompetencje w dzisiejszym świecie! Świecie, który jest nieprzewidywalny i zmienny.

Tylko 5% zawodów zostanie w pełni zautomatyzowanych przy użyciu obecnej sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML) według raportu McKinsey. Pozostałe zawody zostaną częściowo zautomatyzowane, będą wymagały aktualizacji. Powstanie dużo nowych zawodów związnych z rozwojem nowych technologii.

Przyszłóść to współpraca ludzi i maszyn. Pracownicy będą rozwijali nowe umiejętności, aby móc pracować z inteligentnymi maszynami. Powstają nowe zawody związane z cyberbezpieczeństwem, data science, odnawialnymi energiami, ochroną środowiska.

Ludzie odgrywają i będą odgrywali kluczową rolę, bezcenne są i będą kompetencje miękkie: empatia, współpraca, komunikacja, kreatywne rozwiązywanie problemów, negocjacje i rozwiązywanie konfliktów.

Nawet najbardziej sprawne i szybkie maszyny nie wykażą się ludzką troską i empatią.

Rynek pracy zaczyna charakteryzować  się  zapotrzebowaniem na konkretne umiejętności i wciąż poszerzaną, aktualizowaną wiedzę z różnych dyscyplin. Kończy się era wyuczonego zawodu, a zaczyna czas wciąż rozwijanych kompetencji.zdolność do logicznego myślenia i dedukcji.

Jakie to są kompetencje?

  • odpowiadające na przyszłe potrzeby społeczne, wśród których dominują: ekologia, medycyna, rozrywka, starzenie się społeczeństwa, zaburzenia psychologiczne, choroby psychiczne
  • trudne do zautomatyzowania
  • wymagające ciągłego doszkalania się
  • umiejętności miękkie (cechy oraz umiejętności społeczne, które warunkują to, jak się zachowujesz, integrujesz z innymi ludźmi czy też organizujesz swoją pracę)

 

Raport  „Umiejętności 2030”, który powstał w wyniku badań prowadzonych przez firmę Pearson, ośrodek badawczy Oxford Martin School i fundację Nesta zawiera całe listy pożądanych umiejętności i kompetencji. Przykładowe poniżej.

Pożądane umiejętności:

  • ocena i podejmowanie decyzji,
  • aktywna nauka
  • strategiczne podejście do nauki
  • kompleksowe rozwiązywanie problemów
  • umiejętność krytycznego myślenia
  • instruowanie, uczenie innych
  • zarządzanie ludźmi
  • koordynacja
  • aktywne słuchanie
  • percepcja społeczna
  • analiza operacji
  • zarządzanie czasem
  • pisanie, redagowanie
  • techniki perswazji
  • korzystanie z umiejętności matematyczno-logicznych
  • negocjowanie
  • programowanie
  • zarządzanie zasobami finansowymi
  • szybkie reagowanie
  • kontrola jakości
  • monitorowanie operacji

Pożądane zdolności:

  • kreatywność
  • oryginalność
  • dedukcja
  • rozwiązywanie problemów
  • dostrzeganie, rozumienie innych osób
  • klarowne, precyzyjne komunikowanie się
  • szybkie zapamiętywanie
  • elastyczność
  • szybkie reagowanie
  • podzielność uwagi
  • łatwość pisania
  • zdolności matematyczne
  • wizualizowanie
  • selektywna uwaga
  • przewidywanie
  • utrzymywanie uwagi odbiorców

Pożądana wiedza i perspektywiczne sektory branżowe:

  • edukacja i szkolenie
  • psychologia
  • socjologia i antropologia
  • zarządzanie zasobami ludzkimi
  • komunikacja i media
  • historia i archeologia
  • biologia
  • sztuki piękne
  • filozofia i teologia
  • terapia i poradnictwo
  • informatyka i elektronik
  • matematyka
  • medycyna i stomatologia
  • chemia
  • projektowanie
  • sprzedaż i marketing
  • fizyka
  • inżynieria i technologia
  • telekomunikacja
  • produkcja żywności
  • bezpieczeństwo publiczne i ochrona
  • budownictwo i projektowanie
  • mechanika

 

A oto  kilka przykaładów wzajemnej współpracy ludzi i sztucznej inteligencji:

    • Sztuczna inteligencja pomaga lekarzom w postawieniu diagnozy analizując milion artykułów naukowych na temat danej choroby i jej leczenia.
    • Firma BMW twierdzi, że zespoły złożone z ludzi i robotów są o 85% bardziej wydajne niż tradycyjne linie produkcyjne.
    • Stitch Fix, to internetowa usługa stylizacji w USA. Korzysta z algorytmów, rekomendacji i analizy sztucznej inteligencji w celu przygotowania spersonalizowanej oferty dla swoich klientów (wymiary klienta, budżet, indywidulane preferencje klienta). Klienci firmy pracują też z osobistym stylistą. Stylista koryguje i weryfikuje czy to co przygotowała sztuczna inteligencja faktycznie spełnia oczekiwania klienta.

Strach, że zastąpią nas maszyny jest nieuzasadniony. Będziemy ściśle współpracować z nowymi technologiami. To oznacza dla pracowników i liderów nie tylko zmianę pracy i rozwój nowych kompetencji (nawet kilka razy w życiu), ale też zmianę sposobu myślenia, zmianę kulturową. Wyzwanie dla liderów to przygotowanie siebie i pracowników na nadchodzące zmiany. Zidentyfikowanie nowych zadań i ustalenie, jakie umiejętności są potrzebne do ich wykonania. Budowanie zaufania i zaangażowania pracowników.

Jeśli wdrażasz restrukturyzację i potrzebujesz wsparcia w przeprowadzeniu ludzi przez trudny okres zmian związanych z cyfryzacją i automatyzacją Twojego biznesu zapraszam na bezpłatną 30 min konsultację, podczas której ustalimy jak mogę skutecznie wesprzeć Ciebie i Twój zespół!
W celu umówienia spotkania napisz pod adres kontakt@joannatomala.pl lub zadzwoń pod numer
+48 502 447 955.

Pomagam liderom i ich zespołom wdrażać zmiany w organizacji,

Pomagam ludziom  budować ciekawość i otwartość na to co nowe i nieznane.

O MNIE:
Jestem autorką i propagatorką idei Zarządzanie przez Empatię. Wieloletnią Liderką, Coachem & Mentorką. Posiadam bogate doświadczenie z poziomu członkini zarządu w nowoczesnym, międzynarodowym biznesie dostarczającym najlepsze zintegrowane usługi w obszarach digital, cloud computing, Big Data, Internetu rzeczy i sztucznej inteligencji dla największych światowych marek.

Specjalizuje się w doradztwie biznesowym, mentoringu, coachingu, i szkoleniach.

Jestem też Mentorką w Fundacji Liderek Biznesu.